I min yrkeskarriere har jeg gjentatte ganger befunnet meg mellom barken og veden. Det jeg tror er best for kunden er kanskje ikke det som blir mest populært å foreslå, eller som er mest lønnsomt for konsulentselskapet. Eller kanskje jeg sitter helt fast i noe teknisk som jeg ikke kommer videre med. Sånn er det å være konsulent. Kunden forventer å få gode råd, og vi må lene oss på kollegaer for å levere.
I CoWork har vi ikke sjefer. Hver og en må ta ansvar for sine oppgaver men vi kan løse de sammen. Vi er flinke på ulike områder, og ser ulike ting. Vi jobber også med ganske mye forskjellig. Likevel har vi også mye til felles. Vi enes om CoWorks verdier: Vennskap, Ansvar, Frihet og Læring, og vi har alle oppgaver relatert til teknologi og forretning.
Kollegasamtaler er en av de tingene vi gjør i CoWork for å styrke evnen vår til å løse problemer sammen. Det går ganske enkelt ut på at vi setter vi av en klokketime til å snakke med en annen CoWorker. Hvem vi skal snakke med bestemmes av et program Christoffer laget på fagdag. Vi har ingen manus, ingen faste tema som skal tas opp eller retningslinjer for samtalen. Dette gjør at vi er fri til å snakke om det som opptar oss her og nå, enten det er faglig eller personlig.
Her får du 7 grunner til at jeg syns alle konsulentselskap burde ha kollegasamtaler:
1: Man får noe hyggelig å glede seg til.
Kollegasamtalen oppleves som en deilig pustepause. Å bare la praten gå løst og fast uten noen agenda er avslappende og hyggelig, kanskje spesielt nå som vi har vært snart et år på hjemmekontor der de fleste samtaler blir i form av strukturerte møter. Spesielt fint er det å ha kollegasamtale med de jeg ikke har vært på samme prosjekt med.
2: Man finner ut hvem man kan be om hjelp.
Jeg finner ut hva mine kollegaer kan. Ikke bare det som står på CV-en, men også litt om personlige egenskaper, fritidsinteresser og ting de har lært seg i det siste. Når jeg vet det vet jeg også hvem jeg kan spørre om råd og innspill.
3: Det blir lettere å be om hjelp.
Når man prater på tomannshånd i en time blir man kjent med hverandre. Det fører til at jeg ikke bare vet hvem som kan hva, men terskelen for å spørre om hjelp senkes. Det er mye lettere å spørre om råd fra noen man kjenner.
4: Jeg kan få flere kollegaer på prosjekt.
Når jeg kjenner kollegaene mine og vet hva de kan blir det enkelt å trekke de inn i prosjekter jeg har hos kunde der det er relevant. Bra for CoWork og bra for kunden som får akkurat den kompetansen de trenger.
5: Jeg får faglig påfyll.
Det er gøy og inspirerende og få høre hva folk holder på med på andre prosjekter og jeg lærer ting jeg får bruk for der jeg er. Jeg har enda ikke gått fra en kollegasamtale uten at jeg har lært noe nytt i timen som gikk.
6: Det styrker psykologisk trygghet.
Når jeg er utleid hos kunde får jeg ikke den samme følelsen av felleskap og kollegialt samarbeid som man får når man jobber in-house. Å ha jevnlig fot-i-bakken med mine kollegaer styrker opplevelsen av at jeg er en del av et team i CoWork og at vi løser problemer sammen. Når vi kjenner hverandre og prater lett sammen blir det også lett å ta opp ting og psykologisk trygghet blir styrket. Psykologisk trygghet er viktig, det fører både til forretningsmessig suksess og en bedre hverdag for oss på jobb.
7: Vi forbedrer bedriften.
I kollegasamtalene snakker vi ofte om hvordan vi har det nå og hva som går bra og ikke så bra for tiden. Vi snakker om hvordan det er å være på forskjellige typer oppdrag, hvordan det er å være nyansatt eller senior, hvordan det er å kombinere jobb med familieliv og så videre. Dette gjør at vi alle får nyttig innsikt i hvordan det er å stå i andre sine sko. Vi former jo CoWork sammen, og da kommer denne innsikten veldig godt med. I samtalen oppstår ideer til hvordan vi kan forbedre CoWork.
Frister det å jobbe på denne måten? Vi har plass til flere på laget!