Nå er tiden inne for å tenke seg godt om

Denne uka er ikke uka for å kutte kostnader eller ta de største beslutningene. Begynn heller med å forstå hva som kan skje, og hvordan dette kan påvirke dere.

17/3/2020

Rune Ulvnes, CoWork

Avisene er fulle av historier om konkursbølger, boligkrakk og resesjon, lenge før dette har skjedd. Mailboksen og sosiale medier er fulle av råd på hvordan du kan kutte kostnader, og dermed er panikken i gang. Selv om hele verden nå fungerer takket være IT systemer, så har også IT konsulenter allerede blitt sparket ut av sine oppdrag på grunn av et forventet framtidig inntektstap.  

Men nå er ikke tiden for panikk, nå er tiden for å tenke seg skikkelig godt om. “Only thing we have to fear is fear itself” sa Franklin D. Roosevelt i sin innsettelsestale i 1932 under de harde trettiåra. Akkurat nå er avisene fulle av forutsetninger og spådommer som kan vise seg å være feilaktige. Aviser er ikke entydig i sine råd. Noen mener vi har for svake tiltak, mens andre mener at tiltakene er for alvorlige. Forskere jobber på spreng, og foreløpige resultater kan gi ny innsikt for de som er nysgjerrige, innovative og forstår at rådende teorier er bygget på mye usikkerhet. Problemet er at vi ikke vet helt sikkert.  

Kanskje vi skal lære av naturen? Ville dyr som er usikre velger overvåkenhet og orientering som strategi. Det vi er helt sikre på, er at verden akkurat nå øver seg på hjemmekontor og økt bruk av digitale løsninger. Mine tenåringer på 16 og 18 år sier at dagene er mer effektive, og at de lærer mer. Dette er interessant. Det vi ikke vet er hvor mye fravær våre virksomheter vil ha framover, eller hvordan dette fraværet påvirker disse nå samfunnskritiske tekniske løsningene. Selv om reiseliv er hardt rammet, så vet vi enda ikke hvordan andre virksomheter blir påvirket av det som skjer akkurat nå. Kanskje din viktigste leverandør går konkurs, og du må lage en helt ny strategi? Dermed vil vi i løpet av kort tid få muligheter og utfordringer vi aldri tidligere har hatt. Landskapet vil endre seg, og det beste du og ditt team kan gjøre, er å følge nøye med.  

Det du derimot kan være sikker på, er at dine langsiktige planer kan skrives om. Du kan også være sikker på at det du tar som gitt i dag ikke nødvendigvis er sant i morgen. Kundeadferd kan endre seg, og dermed må du og ditt selskap endre dere. Er du en leder som misliker endring,  blir du garantert utfordret i tiden framover. Vi tror tiden er riktig for samarbeid, fellesskap og leting etter forståelse.  

Vi i CoWork har tenkt oss godt om, og tror at dette kan være gode tiltak for de fleste norske virksomheter, uansett størrelse eller bransje:  

  1. Styrk automatiseringen og fokuser på å bygge robuste løsninger på det som er ditt selskaps grunnfjell. Eksempel på slike grunnfjell er mobilnettverket for en telecom leverandør, og publiseringsløsningen for en avis.  
  1. Forstå at kompleksiteten er høy, og at du bør forsøke å se det store bildet. For å hjelpe deg anbefaler vi en strukturert beslutningsprosess hvor du inviterer inn nye syn og vinklinger. Det betyr at hver beslutning tar lengre tid, men nå i dagens komplekse bilde så er det viktigere at du gjør det rette enn at du gjør det som er feil raskt.  
  1. Utarbeid ulike scenarier, og forsøk å se hvilke konsekvenser eller tiltak dere kan gjøre i disse scenariene. Robusthet kommer når du ikke velger deg et scenario, men når du har en strategi som takler alle scenarier som dukker opp.  
  1. Nå er tiden for smidig virksomhetsstyring og tverrfaglig samarbeid hvor din virksomhets beste kompetanse får tydelige mandater. Jeg er ganske sikker på at nå sitter det noen i ditt selskap med kunnskap som du gjerne skulle ha visst eller forstått. Dersom dere kommuniserer gjennom hviskeleken, og tar beslutninger i forum hvor ansatte ikke får plass, så vit at mye viktig kunnskap forsvinner på veien.  

Ta gjerne kontakt med oss for å få vite mer:

  • Robuste tjenester og digitalisering: Johannes Kjos via johannes@cowork.no eller 402 19 548
  • Digitalisering for finans: Mats Frantzen via mats@cowork.no eller 954 20 449
  • Faktabaserte beslutningsprosesser: Frode Langseth via frode@cowork.no eller 414 51 524
  • Ledelse, samarbeid og smidig virksomhetsstyring: Rune Ulvnes via rune@cowork.no eller 934 01 522

Behov for hjelp med din digitale produktreise?
Vi tar gjerne en kaffeprat!