Avisene er fulle av historier om konkursbølger, boligkrakk og resesjon, lenge før dette har skjedd. Mailboksen og sosiale medier er fulle av råd på hvordan du kan kutte kostnader, og dermed er panikken i gang. Selv om hele verden nå fungerer takket være IT systemer, så har også IT konsulenter allerede blitt sparket ut av sine oppdrag på grunn av et forventet framtidig inntektstap.
Men nå er ikke tiden for panikk, nå er tiden for å tenke seg skikkelig godt om. “Only thing we have to fear is fear itself” sa Franklin D. Roosevelt i sin innsettelsestale i 1932 under de harde trettiåra. Akkurat nå er avisene fulle av forutsetninger og spådommer som kan vise seg å være feilaktige. Aviser er ikke entydig i sine råd. Noen mener vi har for svake tiltak, mens andre mener at tiltakene er for alvorlige. Forskere jobber på spreng, og foreløpige resultater kan gi ny innsikt for de som er nysgjerrige, innovative og forstår at rådende teorier er bygget på mye usikkerhet. Problemet er at vi ikke vet helt sikkert.
Kanskje vi skal lære av naturen? Ville dyr som er usikre velger overvåkenhet og orientering som strategi. Det vi er helt sikre på, er at verden akkurat nå øver seg på hjemmekontor og økt bruk av digitale løsninger. Mine tenåringer på 16 og 18 år sier at dagene er mer effektive, og at de lærer mer. Dette er interessant. Det vi ikke vet er hvor mye fravær våre virksomheter vil ha framover, eller hvordan dette fraværet påvirker disse nå samfunnskritiske tekniske løsningene. Selv om reiseliv er hardt rammet, så vet vi enda ikke hvordan andre virksomheter blir påvirket av det som skjer akkurat nå. Kanskje din viktigste leverandør går konkurs, og du må lage en helt ny strategi? Dermed vil vi i løpet av kort tid få muligheter og utfordringer vi aldri tidligere har hatt. Landskapet vil endre seg, og det beste du og ditt team kan gjøre, er å følge nøye med.
Det du derimot kan være sikker på, er at dine langsiktige planer kan skrives om. Du kan også være sikker på at det du tar som gitt i dag ikke nødvendigvis er sant i morgen. Kundeadferd kan endre seg, og dermed må du og ditt selskap endre dere. Er du en leder som misliker endring, blir du garantert utfordret i tiden framover. Vi tror tiden er riktig for samarbeid, fellesskap og leting etter forståelse.
Vi i CoWork har tenkt oss godt om, og tror at dette kan være gode tiltak for de fleste norske virksomheter, uansett størrelse eller bransje:
Ta gjerne kontakt med oss for å få vite mer: