I snart 10 år har jeg brukt mye tid på å grave i produktstrategi og produktutforskning, i roller som digital forretningsutvikler, produktleder og tjeneste- og forretningsdesigner. Jeg har også jobbet med å lede team som lager digitale tjenester og produkter. Jeg har i det siste reflektert om hva det er som skaper effektive team og hva det er som skiller gode team fra mindre gode team.
For ikke så lenge siden delte jeg noen observasjoner og råd i et foredrag for Smidig Meetup om Hvordan kan ditt produktteam lage digitale produkter som skaper vekst. Mange team jakter på rammeverk, verktøy og metoder, og håper at hver ny metode magisk vil låse opp døren til produktsuksess. Men for at de fleste rammeverk, verktøy og metoder skal lykkes, er det ikke bare taktikken og metodeanvendelsen din som må endres, men også ditt tankesettet og din teamkultur. Det viktigste av alt er at du har et godt autonomt team som er samstemte om en felles hensikt med en god produktvisjon og -strategi. Det vil si: hvordan de skal lage produktet med fokus på å levere nytteverdi for brukeren og ditt selskap. Dessverre er dette lettere sagt enn gjort, og de fleste team strever med å få til god praksis i utviklingen av produkter.
Jeg leste for en stund siden en artikkel av Ben Horowitz's “Good Product Manager/Bad Product Manager, som hadde noen interessante refleksjoner om hva som skiller de gode fra de dårlige produklederne. Produktguruen Marty Cagan skrev også om forskjellen mellom gode og dårlige team i sin book fra 2008, Inspired. Marty gjør en fantastisk beskrivelse om hva etter hans erfaring gjør forskjellen mellom gode og dårlige produktteam.
Det jeg har lært, er at det er en dyp forskjell mellom hvordan de aller beste produktselskapene lager teknologiprodukter og alle de andre. Jeg vil gjerne dele og oppsummere noen av deres og mine refleksjoner basert på tidligere erfaringer.
Jeg er ikke så glad i å bruke begrepene “gode” og “dårlige” som Marty og Ben, men siden jeg lar meg å inspirere av en del av deres tanker bruker jeg de samme betegnelsene og problematiserer med en litt mer nyansert ordbruk.
Spørsmål til refleksjon: Hvor engasjert er teamet ditt i det de skal lage? Vet de hvorfor skal de lage produktet? Brenner de for problemet de skal løse og verdien man vil skape for kundene og din bedrift?
Spørsmål til refleksjon: Henter vi inspirasjon basert på datainnsikt fra omverden, trender, kundebehov osv?
Spørsmål til refleksjon: Hva er teamet ditt sin forståelse av samspillet mellom motstridende interessenter? Trener de deres empatiske evner ved å sette seg inn i forskjellige interessenters ståsted? Klarer de å navigere i den kompleksiteten dette innebærer for å lage tilsfrestillende produkter?
Spørsmål til refleksjon: Jobber teamet ditt med kontinuerlig utforskning av ideer og validerer de omløpende?
Spørsmål til refleksjon: Klarer ditt team å involvere resten av selskapet på riktig nivå for å fange innsikt og ideer?
Spørsmål til refleksjon: Har dere organisert teamet i tverrfaglige team med en produkt trio og annen nødvendig og relevant kompetanse, for å løse kundens problemer?
Spørsmål til refleksjon: jobber dere med, MVP, A/B testing, fake door testing, design sprinter osv for å validere raskt deres ideer uten å skade merkevaren?
Spørsmål til refleksjon: Har dere designkompetanse i teamet eller det bare produktlederen og utvikleren som er involvert om hvorfor, hva og hvordan ting skal lages?
Spørsmål til refleksjon: Er dine utviklere engasjerte i brukernes behov eller bare leiesoldater som lager features på bestilling fra produktlederen?
Spørsmål til refleksjon: Har dere etablert brukerinvolvering som en del av deres produktutviklingsprosess?
Spørsmål til refleksjon: Jobber teamet ditt med kontinuerlig forbedring av produktet eller føler de seg ferdig etter produktrelease og hopper de til å lage neste feature?
Spørsmål til refleksjon: Har teamet ditt riktig fokus på effekt og prioriterer raske iterasjoner som skaper verdi underveis?
Spørsmål til refleksjon: Har teamet ditt forpliktet seg til mål med et tydelig hensikt eller jobber de etter lojalitetsmål for å tilfredstille ledelsen eller de som skriker høyest?
Spørsmål til refleksjon: Sørger teamet for å hente kvalitative og kvantitative data for å analysere det som funker eller ikke funker, det som er brukt eller ikke brukt, mao det som gir verdi eller ei?
Spørsmål til refleksjon: Klarer teamet ditt å ha kontinuerlig releaser og validere underveis, og hele tiden fokusere for å håndtere det som har høyeste risiko først?
Spørsmål til refleksjon: Bruker vi personas og JTBD under hele produktutviklingsyklusen for å forstå kundenes smerter og for å skape ideer som løser brukernes problemer, og avdekke nye muligheter og løsninger som brukerne ikke engang visste at de trengte?
Spørsmål til refleksjon: Har teamet en kultur som er opptatt av måle effekt og skape verdi? Eller er de fornøyde med å levere features som noen andre har bestemt?
Jeg har jobbet med en del teams og er klar over det er alltid rom for forbedring. Er det slik at et betydelig antall av disse punktene om negativ teamadferd treffer teamet ditt? Da kan det være på tegn på at ditt team kan trenge hjelp til å endre kulturen inn mot to viktige dimensjoner:
Den første dimensjonen er om selskapet konsekvent kan innovere for å komme opp med verdifulle løsninger for sine kunder. Dette er hva produktutforskning handler om.
Den andre dimensjonen er produktleveranse. Det spiller ingen rolle hvor gode ideene er, hvis du ikke kan få levert en versjon som kan sendes ut og oppleves av kundene dine. Det er dette produktleveranse handler om.
For å komme dit er det viktig å bygge en kultur for innovasjon og kontinuerlig utforskning, og en kultur for å levere det som gir verdi med korte iterasjoner. Dette kaller vi i Cowork, Læringslab. Man må bygge en eksperimenteringskultur. En kultur med åpne sinn og med autonomitet og selvledelse. En kultur som klarer å følge med på nye teknologiske endringer, og innovasjon som kan skape verdi for selskapet ditt og dine brukere. En mangfoldig og tverrfaglig kultur, med team som setter pris på at ulike ferdigheter og bakgrunner som bidrar til innovative løsninger – spesielt engineering, design og produkt.
Trenger du noen å sparre med?
CoWork kan hjelpe din bedrift med din digitale endringsreise. Vi tilbyr tilpasset opplæring og coaching til selskaper som ønsker å begi seg ut på den smidige produktutviklingsreisen. Vi har utviklet en verktøykasse som hjelper deg og din bedrift med endring, et steg av gangen. Vi kaller dette Læringslab. Vi liker å dele vår kompetanse, inspirere og utfordre gjennom strategiverksteder. Vi liker også at du utfordrer oss.