Bedre styring med strategisk produkt­ledelse

Den nye digitalavdelingen må lykkes i å standardisere teknologien samtidig som de tilpasser for brukerne. Uten opplæring i strategisk produktledelse, kan dette bli en håpløs og konfliktfylt oppgave hvor teknologien og kundene jobber mot hverandre.  Strategisk produktledelse hjelper deg i å fokusere på det som er viktig, forankret i reelle kundebehov og gode teknologiske trender.

Etablering av team for tjeneste- eller produktlederskap

CoWork tror kvalitet og effektivitet for IT avdelingen starter med en kompetent strategisk, brukermessig og teknisk ledelse av tjenestene. Vi har derfor utviklet en prosess for etablering av tjenestelederskap hvor CoWork først etablerer avdelingen før vi ansetter og lærer opp egne ansatte. Prinsippene og arbeidsformen er tatt fra teorier innen innovasjon og nyskapning, men også fra organisatorisk læring.

Avdelingen må ha en rekke forutsetninger på plass, og benytte en rekke verktøy for å kunne gjennomføre sin jobb til fordel for brukerne og bestillerne. Avdelingen må plasseres i eller svært nær den tekniske organisasjonen. Avdelingen må kunne prioritere både funksjonelle som tekniske oppgaver til utviklingsorganisasjonen.

Strategisk lederskap av tjenesten

Ny utviklingsfilosofi

CoWork tror de fleste tekniske organisasjoner har bommet på sin prioritering. Tidligere måtte teknologene fokusere på infrastruktur og tekniske oppgaver, mens det funksjonelle og strategiske ble håndtert på deltid. Men cloud og automatisering gjør teknologien enklere, som tillater at IT i større grad fokuserer på brukerne og deres behov og ønsker.

I motsetning til hva mange tror, så er ikke brukerne først og fremst opptatt av funksjoner eller brukervennlighet. De benytter din webside fordi de har en konkret oppgave å utføre, og i den sammenheng bør informasjon og data som de er avhengige av være riktig. Dersom du har informasjon og data av høy kvalitet, vil neste ønske være å få lett tilgang til informasjonen gjennom robuste tjenester på alle plattformer. Tilslutt kommer behovet for brukervennlighet og om informasjonen gir ny og unik innsikt.

behovspyramiden.png

CoWork vil etablere en teknologisk styring som tar brukerne, strategien og teknologien på alvor. Gjennom en inkluderende prosess vil man lykkes i å etablere en ny funksjon som mer effektivt retter tjenesten i riktig retning.

Publisert av ulvnes

Systemtenker og smidigentusiast hos CoWork, med erfaring fra rådgivning, produktutvikling og konsulentledelse. Master innen scenarielæring og innovasjon med tro på det selvmotiverende mennesket.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s